Leerhouding

Ieder kind kan Ieren

Om te kunnen leren is het belangrijk dat je het vertrouwen hebt dat je kan leren en dat je openstaat open voor nieuwe dingen. Het proces is belangrijker dan het eindresultaat en tijdens dat proces probeer je allerlei dingen uit. Fouten maken is niet erg, als je er maar van leert en je er niet door laat blokkeren. Dit vraagt nieuwsgierigheid, incasseringsvermogen, durf, doorzettingsvermogen en flexibiliteit.

Veel kinderen zeggen in de begeleiding  dingen als: "Dit is te moeilijk, dat kan ik niet", "Ik snap het niet", "Ik wil het niet". Daarmee geven ze zichzelf de mogelijkheid om te stoppen. Als je het niet kan of niet wilt heeft het immers geen zin om door te zetten. Dit is een veilige, gemakkelijke weg, maar het zorgt er wel voor dat het leren stopt. 

In de begeleiding zoek ik samen met uw kind naar een open leerhouding. We proberen 'stoppende gedachten' (ik kan het niet) om te zetten in 'doorzet gedachten' (ik vind het moeilijk, maar kan het wel leren). Door te oefenen op vaardigheden merkt hij of zij dat het wel lukt. Uw kind krijgen hierdoor zelfvertrouwen en zal zich gaan inzetten om nog meer te leren.

Soms spelen er andere dingen waardoor het leren niet lukt zoals concentratieproblemen, moeite met het aanbrengen van structuur of onzekerheid/faalangst. Hier kunt u lezen hoe we daar in de begeleiding aan werken.

         Concentratie

         Plannen en organiseren

         Onzekerheid/faalangst

 

mail2